≡ Menu

Joddlet.se – analys och konstruktiv kritik

joddlet.se

Tänkte spinna vidare lite efter ett inlägg hos Wedholm.net om sajten joddlet.se och deras elektroniska visitkort. Istället för att bara vara kritisk tänkte jag komma med lite konstruktiv kritik i all välmening.

Joddlet är en tjänst som låter företag och privatpersoner skapa ett eget ”e-visitkort” på deras sajt, som kund får man en presentationssida på adressen http://www.joddlet.se/p/företagsnamn med lite valfri text, kontaktuppgifter, länk till hemsida m.m.

Vad är problemet med Joddlet då?

Problemet är att tjänsten kostar 479 kr för att synas på Joddlet i 6 månader, för detta får man i princip ingenting.

Analys

Joddlet.se har i skrivande stund ~10 inlänkar (källa: Yahoo site explorer), främst från foruminlägg och länkkataloger, och ingen Pagerank (säger förvisso inte så mycket då sidan är ny). Antal indexerade sidor Joddlet har hos Google är över 1400, antal utlänkar är alltså minst 1400 att jämföra med 10 inlänkar. Det finns således ingen länkkraft att dela med sig av, ur ett SEO-perspektiv är alltså en länk från Joddla inte något värd.

Jag lånar Wedholms exempel och resonemang: för Bert Andersson tandläkare och hans joddlet-sida www.joddlet.se/p/andersson-bert-leg-tandlak placerar sig på en föga imponerande ~20:e-plats för en Google-sökning på ”Bert Andersson tandläkare”. Jag skulle gissa på att det här inlägget hamnar högre upp än så, och det säger mer om Joddlet än pengarinternet.se.

Dessutom är inte sökfrasen ”Bert Andersson tandläkare” speciellt intressant för kunden eftersom en person som redan känner till Bert Anderssons tandläkarklinik kommer hitta information ändå. Låt säga att Bert har sin tandläkarklinik i Lund, hade Joddlet istället kunnat förmedla besökare till Bert Andersson som sökt efter ”Tandläkare i Lund” – då hade tjänsten varit värdefull!

Vad borde Joddlet göra?

Vad borde då Joddlet – och kanske liknande katalogtjänster – göra för att förbättra sin tjänst?

Sökoptimera on-page

Sajten har en hel del brister i sin on-page sökoptimering, bortsett från rena brister på den egna webbplatsen (exempelvis har alla sidor bortsett från kundsidorna samma title och pressmeddelande publiceras i rar-format) finns det en del att påpeka angående ”visitkorten”:

  • Länken till företagens hemsidor har ankartexten ”Hemsida”. Antagligen inte en sökfras många företag vill optimera mot, förutom kanske några webbhotell :). En ankartext enligt ”[Företagsnamn] – hemsida”, eller bara företagsnamnet, är vettigare och bättre.
  • Duplicate content. Det mesta textinnehållet på visitkortssidorna ser ut att vara kopierat från andra webbplatser. Google gillar unikt innehåll, Googles Panda Update kan slå hårt mot sidor liknandes Joddlet, detta är riktigt allvarligt för en sida som Joddlet.

Sökoptimera off-page

För att Joddlet.se ska vara värt något för sina kunder måste man få länkar till sin webbplats så att det finns någon länkkraft att förmedla. Som det är nu utnyttjar man tyvärr småföretag att skaffa en tjänst de antagligen inte behöver.

Förslag till Joddlet

  • Varför inte erbjuda kunder gratis listning mot en tillbakalänk? Gör en ”Listad hos Joddlet.se”-knapp företag kan lägga upp på sin hemsida, eller kom på något annat smart  länkbete.
  • Skaffa inlänkar för att stärka webbplatsen, varför inte använda sig av några av tipsen här.
  • Tvinga/uppmuntra kunderna att skriva unika texter (för att undvika duplicerat innehåll).
  • Sänk priset eller erbjud tjänsten gratis till en början.
  • Hjälp kunderna med sökmotoroptimeringen – när det gäller exemplet Bert Andersson tandläkare optimera både sidan och utlänken för frasen ”tandläkare [stad]”. Gör ni en sådan här manuell granskning och optimering ökar definitivt värdet på tjänsten.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Joddlet.se - analys och konstruktiv kritik, 10.0 out of 10 based on 1 rating

{ 6 comments… add one }

  • Wedholm 30 mars, 2011, 01:43

    Mycket bra inlägg! Jag missade den konstruktiva kritiken, att nämna fördelarna, samt att tipsa om förbättringar. Jag var väl fast i påståendet om att de markant ökar synligheten för de företag som köper tjänsten m.m. Det tycker jag inte man ska påstå eller ens antyda så som tjänsten ser ut idag.

    • Håkan 30 mars, 2011, 10:25

      Tack! Instämmer helt i din kritik, som det är nu har man antingen inte kompetensen (eller så bryr man sig helt enkelt inte) att göra en bra tjänst.

  • Turbo är försäkrad 10 april, 2011, 06:24

    Ja det här med marknadsföring är inte alltid helt lätt. Trevlig söndag!

  • Johan 1 maj, 2011, 12:12

    Joddlet har gjort om och gjort rätt, riktigt bra att de har lyssnat och tänker på sina kunder.

    • Håkan 1 maj, 2011, 05:54

      Ja, Joddlet verkar ha tagit åt sig av kritiken och förbättrat tjänsten, det ska de ha cred för!

Leave a Comment

What is 3 + 2 ?
Please leave these two fields as-is:
OBS! Svara på frågan ovanför innan du kommenterar, så vi vet du är en människa :)