≡ Menu

Toppar i besöksstatistiken – förklaringen

Här kommer förklaringarna till blogginlägget gissa trafikökningen om två tillsynes mystiska toppar i besöksstatistiken. Den bästa gissningen stod Oskar för, nämligen att ”TV-reklam eller annan marknadsföring som gjort att fler sökt på dessa produkter”.

1) Polaroidkamera.se

Den enkla förklaringen till trafikökningen till sajten polaroidkamera.se är att bloggerskan Fokis den 12 juli bloggade om att hon köpt en polaroidkamera, det räckte för att antal sökningar efter polaroidkameror tiodubblas i Sverige under två dagar! Det fanns alltså ingen länk till polaroidkamera.se i hennes blogginlägg utan trafiken är helt organisk (sökmotortrafik).

Bild från fokis.se

Fokis har alltså helt klart ett stort inflytande och påverkanskraft. Hennes nystartade e-butik verkar också gå… ganska bra:

Jag hade självklart hoppats på att det skulle bli mycket folk till premiären, men mina förväntningar blev överträffade bortom alla gränser! Inom första timmen har vi fått in 346 ordrar, och dom fortsätter bara att trilla in för varje minut som går (ebutik.se)

Tyvärr ledde inte den ökade mängden besökare till polaroidkamera.se till några ökade intäkter.

2) Armbandsklockor.se

Förklaringen till trafikökningen till armbandsklockor.se och inlägget Designa din egen klocka har att göra med att klockbutiken Fewsome.se visar sin TV-reklam inför Robinson i TV4. Fewsome har en helt klart intressant affärsmodell, att låta kunden själv få designa sin egen klocka, men TV-reklamen är inte lika genomtänkt då få verkar uppfatta företagsnamnet och istället måste googla för att hitta rätt.

Så det var alltså förklaringarna, dela gärna med dig om du har några egna liknande erfarenheter!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Toppar i besöksstatistiken - förklaringen, 10.0 out of 10 based on 1 rating

{ 1 comment… add one }

  • Oskar 18 oktober, 2011, 09:05

    Där ser man vad en blogg som fokis.se kan ha för genomslagskraft. Tack för länk!

Leave a Comment

What is 13 + 10 ?
Please leave these two fields as-is:
OBS! Svara på frågan ovanför innan du kommenterar, så vi vet du är en människa :)